sini takde cerita lain, cerita pasal nora, pasal nora, pasal nora, pasal nora..hahahaha kita enjoy!!!!


Friday, April 15, 2011

kesahku

"kak, bangun kak..bp kak naik tinggi nih", sorg nurse kejutkan aku. aku tgk jam dinding 1.00 pagi, dlm mata klip pop klip pop aku tgk muka nurse tu serius.  "akak rileks ye, saya g panggil doktor jap". "brp pulak la bacaan bp aku nih, tinggi sgt ke, xkan tgh tdo pun bp buleh naik, bkn dok tido tu rest ka", aku dok berkira² dalam ati. xsmpi 5 minit, dtg sorg doktor cina, nurse tadi pun ikut blkg dia..."puan rileks ye, saya cek skjp.  ada rasa pening, rasa mau muntah ka, ada rasa loya ka" bertubi² soklan kluar dari mulut doktor cina tu. aku geleng.  "tekanan darah puan sgt tinggi & xsesuai utk baby, saya bagi ubat ni, puan rileks ya", doktor cina tu bg arahan kat aku.  aku angguk ja brpla bacaan bp aku tuh haaaa.  lps nurse ngan doktor tu p aku pun tgk la kat kertas yg dok sangkut kat katil tu bacaan dia 150/100.  mmg tinggi la tapi yg aku heran xkan la tgh dok elok baring siap mimpi yg indah² buleh naik pulak.  esoknya, masa doktor pakar wat lawatan pesakit doktor tu kata "kita xbuleh tgu baby keluar sendiri, esok puan mesti bersalin jugak, kita bimbang keselamatan baby puan".  aku mcm besa angguk mcm burung pelatuk tapi dlm ati tuhan ja yang tau.  aku tnya doktor nak operate ka sbb anak sulung aku dulu caeser?? doktor dengan pantas geleng kepala "kita cuba normal dulu, kalo xbuleh baru kita operate".  aku dah cuak sbb xdak experience bersalin normal, sakit mcmana pun aku xdan nak rasa.  maka abis semua mak, abah, laki, kerabat aku bg tau yg nak kena bersalin esok secara paksa.  petang tu aku sms laki bgtau aku teringin nak mkn pizza dan dan tu masa melawat tu aku nmpk laki dok gendong plastik pizza kat tangan kiri, tangan kanan dok pimpim anak sulung aku yg masa tu baru setahun 9 bulan.  sian aiman xdan nak manja² dah nak dpt adik, xpa la rezeki ALLAH nak bagi.  aku habaq kat laki sok pukul 6 pagi nak masuk labour room dah.  aku suh dia mai awai sket apa² hal senang nanti. 

esoknya, nurse gerak aku awai suh mandi siap² dah mcm nak p mkn kenduri pulak suh siap².  nurse suh aku naik wilcha tapi aku kata aku nak jalan senang nak beranak nanti, nurse geleng kepala "nanti jatuh sapa nak jawab kak", aku turutkan saja.  aku salute nurse² ni sanggup bersusah payah demi pesakit terutama pesakit yg big size cam aku, nurse tu cekeding je tapi tenaga kuat giler tolak aku ngan wilcha tu.  dlm kol 8 lps check in kat labour room aku ditempatkan di bilik menunggu ada 2 katil & bilik air.  lps bekpes doktor mai cek dan masukkan ubat dlm anu aku utk mempercepatkan proses bersalin dia kata.  lps 3 jam aku xrasa sakit sikit pun, doktor msk lagi dan ptg tu skali lagi ubat dimasukkan dah aku masih xrasa sakit, takut ada la.  last doktor kata terpaksa induce sbb xleh biar lama takut nanti baby telan ubat tu pulak.  doktor pecahkan air ketuban dan masukkan aku ke blk bersalin sebenarnya...ada 5 org yg bertungkus lumus menyiapkan aku, sorg tukar baju aku, sorg lagi pasangkan alat cek bp, sorg lagi dok tulis² mende ntah, sorg lagi dok pasang oksigen kat lubang idung aku, ish naik rimas mcm nak operate jantung ja depa buat aku nih.  bila dah msk air ni, baru la aku rasa sakit yg teramat sangat, mcm ni la rasa sakit nak bersalin kot menangkap² kat pinggang rasa mcm nak mati pun ada.  laki aku masuk tgk aku, aku menangis semau²nya aku kata lps ni aku xmau mengandung dah, abg dok rileks ja kat luaq saya yg menanggung sakit.  sian laki aku free² kena ceramah ngan bini dia yg bengong hehehe...laki aku kata dia nak blk sat antaq mak dia ngan anak sulung aku blk, sian depa dok tgu dari pagi smpi ke mlm ni xbersalin² jugak, aku kata jgn lupa mai blk, dia angguk. 

sakit makin menjadi² tapi aku tgk jam dinding tu mcm xdak bateri ja lmbt sgt berjalan.  pukul 12 mlm doktor mai cek aku, siap ckp cina ngan aku, aku kata saya melayu la, "ooo, muka serupa cina" doktor kata bukaan pintu rahim aku msh 2cm sama seperti petang tadi!!!!! aku dah nak merampuih ja aku merayu doktor suh operate ja xtahan dah sakit lama mcm nih.  doktor kata "semua org pun sakit mcm u" lagi ati aku bengkek, then dia kata mmg nak operate kalo pintu rahim aku masih x bukak , lps tu nurse masuk utk siap²kan aku utk buat operation.  pastu nurse kluaq ntah kemana operate dak jugak. dlm pukul 3.15 pagi aku panggil nurse aku nak p blk ayaq rasa nak terberak, pastu 3 org nurse dok kalut² mai suh aku berak atas katil tu.  gila hapa xkan aku nak merebaih kat sini nanti nak basuh mcmana, nurse kata xpa nanti depa cucikan..mmg gila la nurse ni.  sorg nurse no. 1 tu selak selimut aku dia jerit "cpt² dah nmpk kepala", aku cuak dia pegang tangan aku srh rasa rambut baby yg nak kluar, yes it's coming!!!! nurse no. 2 (hat ni sombong sket) cpt² dok pasang menatang hapa ntah habuan nak gantung kaki aku, nurse no. 1 larang, biar aku cuba sendiri dulu, baguih nurse ni aku ska dia. nurse no. 3 tu aku xtau dia wat pa xabih dok pegang penekup oksigen kat idung aku mcm la aku sakit kronik naik rimas aku.  doktor??????? xnmpk batang idung mereloh (tido) la kot. xsmpi 5 minit aku teran kluar la baby, dlm ati aku biaq la gegirl, nurse letak kat atas perut aku tgk2 ada kukubird daaaa xpa la janji sihat tubuh badan kan.  dah selesai proses semua nurse pun dah tukar 'uniform' aku yg baru dan siap bancuh milo panas lagi suh minum sementara nak tgu nurse wad mai amek aku.  masa nak kluar dari labour room tu nurse tnya ada dak waris tunggu, aku kata ada laki aku siap bagi nama laki aku kat nurse. jenuh la nurse dok panggil nama laki aku kat lobi tu smpi ke parking nurse carik tapi xdak pun.  dlm ati aku punya la geram kat laki, aku dok sakit nak tercabut nyawa dia buleh xtgu aku kat luaq xpa xpa.  dlm malu² alah ngan nurse aku kata laki aku blk antaq mak dia la kot. 

smpi wad aku xleh nak tdo la pulak cergas ja mata walaupun tadi aku dah penat berhempas pulas dgn xmakannya tapi mata xleh nak pejam mgkn sbb teruja kot dpt baby, bersalin normal pulak tu.  aku rasa xdan nak siang nak tepon laki aku sbb hp aku xbwk bkn apa takut la nanti ilang sapa yg nak ganti blk dah tentu² la aku yg kena bli kan?? dlm kol 6.30 pagi, adik sblh katil aku tu mangkit semayang subuh, dia terkejut tgk aku dah bersalin terus ja aku laju ckp nak pnjm hp dia nak tepon laki aku, dia kata "laki kak xtgu ka"  aku senyum² kambing geleng kepala ja.  aku dail no.laki aku, dgr dia angkat sora dok mamai² mangkit tdo mmg nak kena haruk ngan aku nih, "abg kat mana", "abg kat umah yang, abg nak p spital la ni satgi abg sampai abg p tempat semalam tu ya".  "watpa nak p situ lagi, saya dah bersalin la", "haaaaaaaaa..dah bersalin ka igtkan xbersalin lagi, lps antaq mak smlm abg igt nak rehat sat ja pukul 2 nak p spital rupanya abg tertido smpi pagi". "wah2 sedapnya abg dok lena kat umah noo, saya sakit sorg2 kat sini, mai cepat!!!!!" tu le cerekarama aku 5 tahun dulu.

now, the budak kecik suda beso la.........happy birthday MUHAMMAD IRFAN BIN FAZLI YUSOFF, semoga dipanjangkan umur & dimurahkan rezeki & menjadi anak yg soleh & taat pada mama & ayah okeh!!!!!!

 tu dia...tuxedo bertopeng

  happy birthday manja!!!!

kite nak p skolah naik kapal terbang nih




No comments:

Post a Comment